El Dorado
El Dorado (Bahasa Spanyol:
"yang bersepuh emas") adalah sebuah legenda yang bermula dengan cerita tentang
seorang ketua sukuAmerika Selatan yang meliputi dirinya dengan debu emas.
Asal-usul legenda
Mitos
bermula pada tahun 1530 di Andes (kini dikenali sebagai Kolombia),
di mana conquistador Gonzalo Jiménez de Quesada menemui Muiska (1537), sebuah negara moden diKundinamarka dan tanah tinggi Boyacá di
Kolombia. Cerita tentang ritual-ritual Muiska adalah disebabkan Quito oleh Sebastian de
Belalcazar; bercampur dengan desas-desus lain, timbul pula legenda El Dorado, Lelaki Keemasan— el indio dorado, orang India
keemasan, dan el rey dorado,
Raja Emas. Apabila difikirkan sebagai sebuah tempat, El Dorado menjadi sebuah
negara, satu empayar, bandar ini terkenal raja keemasan.
Majlis
suku kaum
Cerita
asalnya boleh dijumpai dalam sejarah merewang, El Carnero, oleh Juan Rodriguez Freyle.
Menurut Freyle, raja atau ketua sami Muiska dikatakan telah dilitupi dengan debu
emas secara ritual dalam satu perayaan keagamaan yang diadakan di Tasik Guatavita, Bogotá.
Pada tahun 1636 Juan Rodriguez Freyle menulis sebab-sebabnya, dan kemudian dialamatkan kepada kawannya Don Juan, cacique atau gubernur Guatavita:
Majelis
berlangsung pada upacara perlantikan seorang pemerintah baru. Sebelum mengambil
alih kuasa, seseorang lelaki itu akan meluangkan masa berseorangan di dalam
sebuah gua, tanpa wanita-wanita, dilarang untuk makan garam dan lada hitam,
atau keluar pada waktu siang. Cabaran pertama buat lelaki tersebut ialah pergi
ke lagun besar di Guatavita, untuk membuat tawaran dan pengorbanan untuk hantu
yang mereka puja sebagai tuhan. Semasa upacara yang berlangsung di lagun
tersebut, mereka membuat sebuah rakit dengan tergesa-gesa, mencantikkan dan
menghiasnya dengan kebanyakan benda menarik yang mereka ada. Mereka meletak
empat cahaya api (braziers) yang dibakar menggunakan moque iaitu merupakan kemenyan
bumiputera ini, dan juga damar dan wangi-wangian lain. Lagun tersebut besar dan
dalam, jadi kapal tersebut boleh belayar di situ. Kapal tersebut penuh dengan
lelaki dan perempuan yang berpakaian baik, plak-plak emas serta mahkota...
Kemudian, apabila api diatas rakit rakit mula membakar kemenyan, mereka akan
menyalakan api (braziers) di pantai, agar asapnya dapat menyembunyikan cahaya
matahari.
Pada masa ini
mereka menanggalkan pakaian bakal raja tersebut dan kulitnya disapukan dengan
tanah melekit yang ada debu emas. Jadi, dia dilitupi sepenuhnya dengan logam
ini. Mereka meletakkannya di atas rakit ... dan di kakinya diletakkan dengan
begitu banyak emas dan zamrud untuk ditawarkan untuk tuhannya. Ketika di atas
rakit pula, dia diiringi dengan empat orang ketua utamanya, dihiasi dengan
mahkota, gelang, loket dan subang emas. Mereka juga berbogel dan setiap orang
akan membawa tawaran-tawaran yang lain.... apabila rakit tiba di pusat lagun,
mereka mengibarkan sepanduk atau bendera sebagai isyarat untuk senyap. Kemudian
dia akan menyimbah kesemua timbunan emas ke dalam tasik, dan ketua-ketua yang
mengiringinya juga melakukan perkara yang sama..... Selepas itu mereka
merendahkan bendera. Kemudian, rakit tersebut mula kembali ke arah pantai,
pekikan bermula sekali lagi, dengan seruling, serunai, dan sepasukan besar
penyanyi dan penari. Dengan majlis ini,barulah pemerintah baru tersebut
diterima, dan dikenali sebagai tuhan dan raja.
Dipercaya
bahwa ritual-ritual ini telah dijalankan oleh Muiska dibeberapa buah tasik di
wilayah mereka. Bandar Muiska dan khazanahnya jatuh dengan cepat kepada conquistador.
Setelah melihat semula wilayah yang ditakluki, Orang-orang Spanyol menyedari
bahawa — berdasarkan kuantiti emas di tangan Orang-orang India — sebenarnya
tidak ada 'golden cities' atau bandar emas, mahupun lombong yang kaya dengan
emas, kerana Muiskas memperdagangkan kesemua emas mereka. Tetapi pada masa yang
sama, Spanish mula mendengar cerita-cerita mengenai El Dorado daripada orang
india yang ditangkap.Lalu membunuh mereka untuk mengambil alih lagun Guatavita.
Guatavita
pada hari ini mempunyai lekuk pada cerun tepinya, peninggalan cubaan
mengeringkan tasik tersebut pada 1580.
Ekspedisi
El
Dorado digunakan bagi negeri rekaan dimana emas dan batu permata terdapat dalam
jumlah yang banyak. Konsep El Dorado melalui banyak perubahan, dan akhirnya
kisah mitos yang lebih awal digabungkan dengan bandar lagenda. Kisah El Dorado
yang terhasil
menarik minat penjajah Eropah selama dua abad, tidak pernah
dijumpai, sentiasa hanya dipinggir had penjajahan.
Pengembaraan
paling terkenal dalam pencarian El Dorado dilakukan oleh Francisco de Orellana dan Gonzalo Pizarro (1541), yang menghilir Sungai Napo ke lembah Sungai Amazon sehingga ke deltanya.
Ekspedisi
lain termasuk oleh Philipp von Hutten (1541–1545), yang mengetuai
kumpulan penjelajah dari Coro persisiran Venezuela;
dan Gonzalo Jiménez de Quesada, Governor of El Dorado, yang
bermula dari Bogotá (1549).
Sir Walter Raleigh, yang menyambung pencarian
dari 1595, menggambarkan El
Dorado sebagai bandar di Tasik Parima jauh di Orinoco di Guayana (hari ini Venezuela).
Bandar ini di tasik ditanda di England dan peta lain sehingga kewujupannya
dibukti palsu oleh Alexander von Humboldt (1769–1859).
Antara
cerita menarik adalah yang dikisahkan oleh leftenan Martinez bawah Diego de Ordaz, yang
mendakwa diselamatkan dari kapal pecah, di bawa ke pendalaman di Omoaoleh "El Dorado" sendiri (1531);
Metafora
Dalam
mitos Muiska hari ini, El Dorado (Mnya)
melambangkan kuasa terkandung dalam triniti Chiminigagua,
yang membentuk kuasa kreatif bagi semua benda yang wujud. Chiminigagua, bersama Bachué, Cuza, Chibchachum, Bochica dan Nemcatacoa,
salah satu pencipta alam sejagat.
Sementara
itu nama El Dorado telah digunakan secara metafor bagi
semua tempat di dunia di mana kekayaan didapati dengan mudah. Ia diberikan
kepada El Dorado County, California, dan bandar dan pekan di pelbagai negeri.
Dalam penulisan lagenda ini sering disebut, terutama yang paling terkenal
adalah Paradise Lost oleh John Milton(Book
xi. 408-411) dan dalam Candide oleh Voltaire (chs. 18, 19). "El Dorado"
adalah judul dan subjek empat versa puisi oleh Edgar Allan
Poe.
El
Dorado juga kadang kala digunakan sebagai metafor sebagai matlamat akhir atau
"Piala Suci"
yang dicari-cari sepanjang hayat. Ia mungkin melambangkan cinta sebenar,
syurga, kegembiraan, atau kejayaan. Ia juga kadang kala digunakan sebagai
kiasan bagi sesuatu yang amat dikehendaki tetapi mungkin tidak benar, atau
sekurang-kurangnya tidak mungkin tercapai. Kegunaannya jelas dalam puisi Edgar Allan
Poe yang terkenal,
"El Dorado". Dalam konteks ini, El Dorado menyerupai mitos lain
seperti Pancutan Remaja,Shangri-la, dan pada sesetengah
tahap dengan istilah "paus putih" yang merujuk kepada ketaksuban
Kapten Ahab dalam buku Moby Dick.
0 komentar:
Posting Komentar